نقل و نقد سیاسی- فرهنگی

Political - cultural

هدف از این ایجاد این وبلاگ، نقل و نقد برخی دیدگاه ها در حوزه های فرهنگی و سیاسی بشر، به خصوص ایران زمین است. مطالب ذکر شده لزوما مورد تأیید نویسنده نمی باشد.

به آزادی بیان و اندیشه و عقائد دیگران احترام بگذاریم.

پیوندهای روزانه

۲۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

سردار جزایری:
معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: برخی اطلاعات حاکی است عده‌ای که جلوی یکی از سینماهای تهران تجمع و حتی اقدام به قمه زنی کرده بودند وابسته به جریان معروف اسلام انگلیسی بوده‌اند.
به گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، به نقل از سپاه‌نیوز، سردار سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در سخنانی با گرامیداشت هفدهم مرداد ماه سالروز شهادت محمود صارمی و روز خبرنگار اظهارکرد: جامعه رسانه‌ای ایران اسلامی وقتی اهمیت خود را درک می‌کند که بداند جمهوری اسلامی به دلیل گفتمان منحصر بفرد و نگاه خود اتکای خود برابر هجمه اطلاعات دروغین رسانه‌هایی قرار دارد که در عرصه‌ی جنگ نرم، کیان و ماهیت انقلابی و اسلامی این مملکت را نشانه گرفته‌اند.

وی افزود: باور داشتن جنگ نرم و نبرد رسانه‌‌ای دشمن، لزوم ظرفیت‌سازی برای تولید پیام‌های منزلت‌آفرین و جریان‌ساز در عرصه خبر و رسانه در سطوح ملی و فراملی را اجتناب ناپذیر ساخته است و رسانه‌های انقلاب اسلامی با فراهم سازی بسترهای لازم پیدایش نهضتی فراگیر و جهانی برای فروپاشی صهیونیسم رسانه‌ای و افشای جنایات ابر سرمایه‌داری غرب در قبال جامعه بشری را به آحاد و جوامع و ملل نوید داده است.
سردار سلامی:
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: انقلاب اسلامی پرچمدار ایجاد تمدن نوین جهانی است و امروز که شاهد صحنه‌های مقابله نظام سلطه با انقلاب اسلامی هستیم، میدان‌های درگیری در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و محیط اطلاعاتی در حال گسترش است.
به گزارش مشرق، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در جشنواره مالک اشتر دانشگاه جامع امام حسین(ع) که در تالار بصیرت این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اینکه مرزهای میان مردم در جهان قالب جغرافی و فراجغرافی دارد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی با نگاه فراتر از مرزهای جغرافی و بر‌اساس تحولی که در ارزش‌ها، نگرش‌ها و باورهای بخشی از جهان به صورت حداقلی جهان اسلام ایجاد کرده در حال پیشروندگی است و این تغییر و تحولات زمینه‌ساز ایجاد تمدن نوین اسلامی است که موجب شده انقلاب اسلامی، بزرگ‌ترین چالش برای قدرت‌های بزرگ به‌شمار آید.

وی با بیان اینکه هیچ تحولی در بیرون نیست که متکی به یک واقعیت در درون باشد، همه حقایق را بازتاب تحول در قلوب مردم دانست و گفت: امروز برای تصرف یک جغرافیا، دیگر به لشکرکشی و استفاده از قدرت و صلابت نیاز نیست و بهترین راه، تصرف ذهن‌ها است.

سردار سلامی ادامه داد: مرزهای جغرافیایی امروز واقعیت تقسیم‌بندی سیاسی در جهان نیست، مرزهای سیاسی امروز صورت ظاهر و ترسیم‌کننده خطوط حاکمیت دولت‌ها است، در حالی که امروز جدال اصلی بر سر ترسیم مرزهای عقیده، اندیشه و فکر است.
درباره سخنان علی یونسی؛
دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی که در ایراد سخنان شائبه برانگیز مسبوق به سابقه است اخیرا بیان داشت که شعارهای محمود احمدی‌نژاد همان شعار مذهبی‌هاست که عملکرد رئیس دولت دهم نشان داد، این شعارها خارج از ظرفیت کشور و نظام است.
مغلطه واقعیت‌نمایی به جای ارائه حقیقت واقعی توسط آقای دستیار / آماده انتشارگروه سیاسی مشرق - با وقوع انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های تازه‌ای بر اساس شکل گیری افکار و آرمان‌های جدید در کشورمان پرده برداشته شد. درواقع با تغییر برخی از تفکرات و شکل گیری برخی از اندیشه‌های نو در قالب دین مبین اسلام و همچنین شرایط خاصی که کشورمان در آن قرار گرفت و ساختار سیاسی کشور بعد از سالها تغییر کرد، این ظرفیت‌های جدید نیز خودی نشان دادند.

ظرفیت‌هایی که اگرچه در غبار برخی تفکرات استعماری و استکباری به محاق رفته و نادیده انگاشته می شد اما توان بلقوه‌ای بودند که قابلیت شدن داشتند و بر اساس واقعیت جامعه و ظرفیت‌های ایران اسلامی شکل گرفته بودند اما اینکه چقدر این ظرفیت‌ها تا به امروز بالفعل شده است و به وقوع پیوسته را برخی به گردن ناسازگار بودن این آرمان‌ها با واقعیت‌ها می‌اندازند، درحالی که بیشتر از همه این موارد کم کاری و قصور و حتی انحراف افراد در عمل به این آرمان‌ها بوده است که بعضا باعث ناکام ماندن چنین ظرفیت‌هایی شده است. متاسفانه بعضا صداهایی شنیده می شود که شائبه عدم برابری ظرفیت‌های کشور در مقابل آرمان‌گرایی را ترویج می کنند.

وزیر ارشاد در حاشیه این جلسه به برخی سئوالات خبرنگاران پاسخ داد. او در پاسخ به پرسشی درباره اینکه خودش دستور توقیف «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش را داده، تاکید کرد به هیچ عنوان چنین نیست و این فیلم اصلا توقیف نشده، فقط اکران آن تا زمان جلب نظر مراجع عقب افتاده است.

براساس گزارش «مهر» او در بخش دیگر سخنانش درباره اعتراض‌هایی که به اکران «رستاخیز» صورت گرفته بود، گفت: «ریشه این اعتراض‌ها را در رقابت‌های سینمایی می‌بینم. واقعیت این است که بعضی از کسانی که آمده بودند و اعتراض می‌کردند، خیلی هم انگیزه مذهبی نداشتند، چون ما دیدیم که بعد از همان اعتراضشان که در ماه مبارک رمضان بود، جلوی وزارت ارشاد در آن طرف خیابان ساندویچ می‌خوردند.»


منبع: http://khabaronline.ir/%28X%281%29S%28epi41zocyzm0brad3jxtsz1p%29%29/detail/444805/culture/Cultural-Management

*رضا سلیمانی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : پاسخی به کمپین سازی مخالفان عصبانی آیت الله هاشمی«زمانی که در باغشاه سرباز بودم، یعنی بهار سال 1342،  فرمانده باغ شاه آقای پیروزنیا که یک ژنرال جا افتاده و صوفی منش و آدم معقولی بود که به دفترش رفتم ، تبسم کرد و گفت: شما اینجا چکار می‌کنید؟ چگونه شد؟ چرا به سربازی آمدید؟ گفتم: خلاف قانون کردند و مثل بقیه امور، قانون اجرا نمی‌شود و زور می‌گویند. ما را هم به زور آوردند و من زن و سه بچه دارم و الان هم در قم و نمی‌دانم کجا هستند. خداوند این‌گونه خواسته بود که ما به سربازخانه بیاییم و ببینیم در اینجا چه می‌گذرد؟ ما که مطلع نبودیم. ولی چیزهایی را که در اینجا دیدیم، به شما می‌گویم. هر چند خیلی حرف دارم، ولی وقت شما محدود است اول قضیه حمام بردن اجباری جوانان را می گویم. نوعاً سربازانی را می‌آورید که جوان‌های روستایی هستند و اینها از فضای پاک و بی آلایش و سرشار از عطر معنویت روستاها و از میان خانواده هایی آمده اند که پاک و عفیف هستند. خودم روستایی هستم و می‌دانم روی این مسائل چقدر حساس هستند ...»

مطلب بالا بخشی از خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با آقای محمدهادی حیدری در تاریخ 7/12/91 برای « مستند وظیفه عمومی» است که نشان دهنده نگاه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به روستا و روستائیان است. حالا این مطلب را در کنار موج رسانه ای چند روز اخیر جریان های خاص بگذارید که وقتی دستشان برای تخریب چهره محبوب مردم خالی است ، مخصوصاً وقتی صراحتاً اعلام کرد که برای مجلس خبرگان نامزد می شود، به چه مسایل و موضوعاتی متوسل می شوند که در عالم رسانه ای یادآور روش های پوپولیستی بلشویک هاست.

فیلم مصاحبه جنجالی احمدی نژاد با خبرنگار اسپانیایی

| پنجشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۱۷ ق.ظ

روحانی به رکورد احمدی‌نژاد می‌رسد؟!

| پنجشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۱۶ ق.ظ
شیب ملایم دولت در ملاطفت با خانم‌های غربی!
از طرفی، معلوم نیست اگر قرار باشد چنین روندی با همین شیب ملایم در دولت حسن روحانی تکرار شود، نفر بعدی با چه حجابی وارد تهران خواهد شد و اصولا دولت واکنشی نشان خواهد داد یا خیر؟
گروه سیاسی صراط - حجاب غیرمتعارف یکی از زنان حاضر در هیات همراه وزیر خارجه ایتالیا در دیدار با حسن روحانی، برای چندمین بار در ماه های اخیر حاشیه ساز شده است.

به گزارش گروه سیاسی صراط، نکته قابل تامل در این خصوص، آن است که دیدار مذکور در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شده و معلوم نیست چگونه مسئولان مربوطه، حجاب این عضو هیات ایتالیایی را مرسوم، متعارف و قابل قبول تشخیص داده اند و نیازی به تذکر ندیده اند؟

نفر بعدی با چه حجابی به تهران می‌آید؟!/ شیب ملایم دولت در ملاطفت با خانم‌های غربی!
دیدار روحانی با وزیر خارجه ایتالیا و هیات همراه
- هفته نامه یالثارات از مصاحبه محمود احمدی نژاد با یک خبرنگار زن بی حجاب انتقاد کرد.

  به گزارش خبرآنلاین، هفته نامه یالثارات در نگاه هفته خود به بحث مبارزه با بی حجابی پرداخت و تصریح کرد: یادمان هست که آن روزها که بحث مبارزه با مفاسد اجتماعی و بی حجابی مطرح بود ریاست محترم جمهوری به این نکته اصرار داشتند که برای مقابله با بی حجابی و مفاسد اجتماعی بایستی کار فرهنگی و تربیتی کرد.

در ادامه این یادداشت آمده است: کسی مدعی مخالفت دولت دهم با مقوله حجاب و عفاف نیست اما بی اعتنایی محض این دولت به این حکم شاخص و بارز الهی که نمونه آن در مصاحبه با خبرنگار زن بی حجاب اسپانیایی آشکار شد تبدیل به یک «بهمن فرهنگی» شد. به هرحال ریاست محترم جمهوری باید پاسخگوی این سوال جدی باشند که آیا مصاحبه شما با خبرنگار بی حجاب اسپانیایی در دفتر کارتان، اقدامی فرهنگی است که در جهت ترویج حجاب و مقابله با بی حجابی قولش را داده بودید؟

طنز یالثارات: خدا وکیلی محمود جراتش خیلی بیشتر از سید محمد و هاشمی و موسوی است

به گزارش خبرآنلاین، هفته نامه یالثارات همچنین در ستون طنزش با عنوان «سیاست به روایت یک هم​ولایتی»، نوشت اصلاح​طلبان به جبهه حامیان احمدی​نژاد پیوستند! و ادامه داد: همانگونه که مطلع هستید، چند روز قبل از سال جدید، رئیس​جمهور طی اقدامی ارزشی و انقلابی، با یک خانم بی​حجاب خارجکی مصاحبه نموده و به این وسیله مشت محکمی بر دهان خیلی​ها کوبیدند!

گفته می​شود پس از این اقدام مهرورزانه، شکاف عمیقی در صفوف اصلاح​طلبان ایجاد شده است.

در نشستی که صبح دوم فرودین ماه امسال در یکی از ویلاهای "م.ج.د" واقع در لواسانات، خیابان هفتم، بن بست اول، با حضور عده​ای از سران اصلاح​طلب از جمله "ب.ه "و "ج .گ "برگزار شده بود؛ عده​ای از حضار با تقدیر از این عمل رئیس جمهور بیان داشتند:خدا وکیلی این محمود خیلی جراتش بیشتر از سید محمد و هاشمی و موسوی است! کدامیک از اینها جرات داشتند تا اینجوری دست به اصلاحات اساسی و ساختاری بزنند؟ اگر تو مملکت بی​حجابی آزاد بشه، اصلاحات به هدف اساسی خود رسیده! ما که از همین امروز به جبهه حامیان محمود می​پیوندیم!


منبع: شفاف نیوز

انتقادات مهم استاد فاطمی‌نیا به منابر، مداحان و صدا وسیما/ گاهی مطالب ننگین به نام دین گفته می شود

فرهنگ > دین و اندیشه - استاد فاطمی‌نیا می‌گوید که نزدیک 50 سال تذکر دادم این مطالب ننگین را روی منابر و رسانه ها بازگو نکنید. فکر می‌کردم موثر واقع شود ولی نشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، استاد فاطمی‌نیا که در عرفان نظری و عملی یک استاد تمام‌عیار است، در سال‌های اخیر بیشتر ترجیح می‌دهد از دغدغه‌های امروز مردم بگوید و از اخلاق حرف بزند که از گذشته کمرنگ‌تر شده.

خلاصه ای از گفت وگوی مجله «همشهری آیه» با آیت‌الله فاطمی‌نیا را در ادامه می خوانید:


از امام رضا(ع) روایت شده: «ان الناس لو علموا محاسن کلا منا لا تبعونا». یعنی اگر مردم سخنان زیبای ما را بشنوند البته به‌دنبال آن می‌آیند. فقط این سخنان باید سخنانی حقیقی باشند و از روی تعقل گفته شوند نه از روی احساسات.

این حدیث جعلی که در هیچ منبعی وجود ندارد

شما فکر می‌کنید شخصی که به جای احادیث معتبر، مشتی احادیث جعلی که هیچ منبع و مصدری برایشان وجود ندارد برای این مردم عاشق معارف بگوید و عمر و اوقات پربهای آنها را پر‌کند چه جوابی به خدا خواهد داد؟ به‌عنوان مثال عرض می‌کنم، در بعضی منابع گفته می‌شود روزی یزید ملعون به امام سید‌الساجدین(ع) گفت حالا که من پدر تو را کشته‌ام چه عملی انجام دهم تا خدا مرا بیامرزد؟ امام فرمود نماز غفیله بخوان. حضرت زینب(س) که به تصدیق امام زمانش علم لدنی داشت گفت یادگار برادرم! چرا یادش می‌دهی؟ فرمود عمه‌ جان! موفق نمی‌شود. لذا آن ملعون هرگاه می‌خواست نماز غفیله بخواند دل‌درد می‌گرفت و نمی‌توانست نماز بخواند!

سخنان مداح ایرانی نیویورک‌نشین/ از مداحی انگلیسی در منهتن تا اشک‌های ظریف در نیویورک

فرهنگ > دین و اندیشه - مجله مهر نوشت:

«مداح ایرانی نیویورک‌نشین» همین عنوان آنقدر جذاب هست که ساعتی از «مهدی دردشتیان» بخواهیم در مجله مهر میهمانمان شود و از خواندن برای اهل بیت در قلب کفر بگوید.

«بچه خیابان ایران» اولین عنوانی است که می‌توانیم به او نسبت دهیم. جوانی که از ۱۴ سالگی دنیایش زیر و رو می‌شود و مهاجرت، او را از مذهبی‌ترین محله تهران می‌برد به کوچه‌پس‌کوچه‌های کانادا. سر و وضع ظاهری اش شبیه تمام جوان‌هایی است که هر روز در خیابان‌های همین شهر می‌بینیم؛ اما همین که یخمان آب و سر صحبت باز می‌‌شود به قدری پخته و سنجیده حرف می‌زند که باورمان نمی‌شود این جوان فقط ۲۴ سال دارد. آقای دردشتیان حر‌ف های گفتنی و خاطره ‌های شنیدنی زیادی دارد که یک مصاحبه یک ساعته برایش خیلی کم است.

از کودکی به مداحی علاقه داشته و با حمایت‌های مادرش از شعر خوانی و دعاخوانی شروع کرده و به مداحی رسیده و الان مداحی را هم به زبان فارسی می‌خواند هم عربی و هم انگلیسی. البته تا چند سال پیش فقط مداحی فارسی می‌خوانده؛ اما چند سالی می‌شود که به زبان انگلیسی خواندن را هم شروع کرده است. کاری که اوایل خیلی هم آسان نبوده است: «مشکلی که ما با مداحی انگلیسی داریم این است که اشعاری که در زبان انگلیسی داریم مثل اشعار فارسی، منظوم نیستند و بیشتر اشعار سپید و نامنظوم هستند. این اولین مشکل ما در سبک‌سازی است؛ چون سبک‌ها محوریتش بر شعر کلاسیک است. دومین مشکل در ملودی است. اینکه مثلا روی سینه‌زنی ملودی بخوانیم که در این حوزه‌ها هم در زبان انگلیسی کار چندانی نشده است.»